Koreanskt te

Testade igår för första gången ett koreanskt te (den koreanska teproduktionen är liten så väldigt lite te exporteras och är därför ovanlig och dyr). Woojeon Jak-sol-cha hette teet och jag köpte teet på house of tea.
Jag bryggde teet i 2 dl 60 gradigt vatten i en minut första omgången och ökade med ca 3 grader per bryggning sedan med samma mängd vatten.
andra bryggningen blev helt klart bäst, vilket inte är ovanligt för gröna teer men även tredje och första bryggning blev riktigt god. senare blev det däremot lite svagt (kunde säkert ökat bryggtiden med några sekunder från och med tredje bryggningen.)

Woojeon Jak-sol-cha var ganska likt kinesiskt te i smaken, med lite blommig smak, men mildare än de flesta kinesiska teer jag smakat, liiite havstoner kom in mot slutet men inge mycket.
gott, särskilt för att vara så blommig (jag föredrar ju japanska teer) men så förtjust i japanskt te som jag är betalar jag helldre för det än för dyrt koreanskt te men en y upplevelse är ju alldrig fel (passar säkert bättre för de som föredrar kinesiska teer).


teet bryggt och obryggt riktigt fina små blad var det :)


teet var riktigt ljust och fint när det var bryggt nästan gult i färgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0