Sesammjölk och hummus

God morgon :)

Tänkte skriva några recept på saker jag har hunnit göra idag.


Det första är sesammjölk, ok för att vara ärlig är inte sesammjölk gott men det är nyttigt fullt med järn och ca dubbelt så mkt kalcium som komjölk (om jag har räknat rätt) det innehåller också ganska mkt järn.

Dock är sesammjölken ganska fet ca 8 gr/dl tror jag.


Sesammjölk ca 6 dl

1 dl oskalade sesamfrön

5 dl vatten

2 torkade aprikoser


Ta sesamfröna och skölj dom, lägg sesamfröna, vattnet och de sköljda aprikoserna i en bunke och låt dom stå och dra över natten (eller över dan om du gör mjölken på kvällen).

Häll över allt i en mixer och mixa i ca 4-5 minuter. Mjölken håller i 4-5 dagar i kylskåp.


Det andra receptet jag tänkte skriva ner är hummus, eller hummus ab tahini skare visst heta på riktigt.

(vilket betyder kikärtsröra med tahini, klyftigt namn va).

Man kan använda hummus till lite olika saker men jag brukar använda hummus som pålägg på mackan. Hummus har som sagt tahini (ibland kallas det tahina) i sig vilket är rostade, mixade sesamfrön vilket man säkert kan göra själv men jag köper den. Beroende på om tahinin är gjord på skalade eller inte skalade sesamfrön så varierar näringsvärdet mycket, men om det är gjort på oskalade sesamfrön är tahinin rik på bland annat kalcium och järn. Kikärtorna är ju rik på bland annat protein som blir fullvärdigt med brödet så jag tycker att det borde vara ett ganska nyttigt pålägg.


Hummus


5 dl kokta kikärtor (eller förvällda groddade)

1-1½ msk tahini

1-1½ msk citronsaft

1 msk olivolja

1-2 klyftor vitlök

Mycket Spiskummin, Cayenne, lite ingefära

Ev. ca 1 dl vatten


Lägg allt i en bunke och pressa i vitlöken. Krydda efter smak (jag vill ha mycket spiskummin men inte så mkt cayennepeppar och ingefära). Mixa allt och tillsätt eventuellt lite vatten om du vill ha den rinnigare. Håller ca 1 vecka i kylen tack vare vitlöken och citronsaften.




(jag har träningsvärk idag ;)   )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0