Lunch med massa Q:n

Jag hade ju lovat lite recept men ni får leva med att det inte är exakta mått eftersom jag kör på en höft.

Min lunch idag: (1 port) ovo-vegetariskt


1-2 dl quornbitar

1-2 dl haricots verts

¼ röd paprika (jag använde grön paprika men röd är både finare, godare och nyttigare)

Ev. kallpressad rapsolja

Kryddning: ingefära, malen vitpeppar och basilika

Till serveringen: vit quinoa, soja.


Börja med quinoan eftersom det tar längst tid (det står på paketet hur man gör)

Efter att quinoan kokat ett tag tar du quornet och häller det i en varm stek/wok panna med ev. lite olja i. Om du använder fryst haricots verts häll i dom också. Under tiden det får fräsa på medelvärme ett tag så skär du paprikan i bitar. Krydda efter smak och häll i paprikan. Stek tills quinoan och quornen är färdig.

Blanda quinoan med grönsaks/quorn blandningen i en djup tallrik och droppa på soja eller om du inte tycker om det smula på lite flingsalt.


En väldigt fettsnål och nyttig lunch, lätt och göra också. Glutenfri ska den vara (inte säker på sojan) också eftersom quinoa inte innehåller gluten och är ganska så proppad med nyttigheter ;) . Paprika är bland annat c-vitaminrik etc. etc.

Dock ska man tänka på att alla inte tål quorn.

det är en god rätt, enkel men god :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0