Dags för nått gott

Chokladbollaaaar!


Japp det ska det handla om idag, fast lite nyttigare varianter.

Den ena är nästan fettfri dock tror jag den har ganska högt GI.

Såhär gör man.... Man tar fram sin kokbok, letar reda på chokladbollar recept och byter ut smöret mot mosad banan i samma vikt och drar ner på sockret (eftersom bananen är söt i sig) så får man veganska chokladbollar (som såklart funkar för laktosintolleranta/mjölkproteinallergiker) om nu man inte har ett konstigt recept som jag inte har hört talas om, då slipper man margarin om man inte tål mjölk också (margarin känns rejält suspekt men vad gör man inte för att kunna göra paj).

Bananchokladbollarna smakar inte så mycket banan bara en liten ton där i slutet en god eftersmak (om man nu tycker om banan såklart) och detta är min och min fästmans "bjuda på chokladbollar".


Den andra varianten har jag gjort idag och är nyttigare men inte lika söt men det gör inget för mig som tycker att 70 % ig choklad är söt ;) fast den innehåller mer fett (men inget tillsatt socker) än bananchokladbollarna.


Dadel chokladbollar, veganska (och kan kanske göras raw men är inte hundra)


2 dl torkade dadlar (om du vill göra dom raw se till att dom inte är fermaterade)

4 msk kakao (eller mer om man gillar mörk choklad, ska finnas raw kakao för dom som äter raw)

3-4 dl kokos (det är här jag inte är säker om dom är raw eller inte)

Vatten till blötläggning


Blötlägg dadlarna över natten, häll bort blötläggningsvattnet (kan sparas och användas för att söta smoothies eller liknande) och mixa dadlarna, mixa också i kakaon och 2-3 dl kokos, till rätt konsistens, själv tycker jag att det blir för mycket kokos med 3 dl (om inte man nu tycker om kokos) men blir den ändå för lös kan man ställa in smeten i kylskåpet i nån timme. Rulla bollar och rulla dom i kokos.


Smaka och njut, fast själv skulle jag slänga in dom i kylskåpet ett tag för smaken "mognar" eller nått liknande då.


Och folk tror det är krångligt att göra nyttig mat...


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Åh. Det receptet med banan ska jag testa. Låter ju superenkelt. :) Kul att du har en blogg "utanför" alla medlemssidor. :D Ha det super. Jeanette (Chanett)

2009-07-27 @ 22:11:33
URL: http://en-groda-utan-ben.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0