besök av arbetsterapeuten

Idag var arbetsterapeuten här, jag undrar ibland varför jag betalar 100 kronor för att han ska komma hit och bara konstatera att jag är lite på rätt väg och det jag vill ha hjälp med vet han inte hur man ska göra.


Det är nämligen såhär, jag är ju sjukskriven för att jag har helt enkelt inte ork att jobba, jag har inte ens ork att sköta om hemmet, är jag dukig med tvätten orkar jag inte städningen, är jag duktig med städningen orkar jag inte disken, etc. etc. jag fattar inte hur folk kan ha det städat hemma och ändå orka vara med vänner, hälsa på familj, ha ett fritidsintresse och så vidare. När jag inte orkar nått på flera dagar efter att jag har hälsat på hos nån... energin finns bara inte och så förväntas man helgen efter fara och hälsa på nån annan. Men städningen då, disken, maten hur ska jag hinna det då.

Så folk blir sura för att man inte hälsar på och man kämpar med disken hemma. För det är det det är, en kamp. Samma med städning, tvätt och liknande.


Det är det jag vill ha hjälp med att klara av att diska, träna OCH hälsa på nån på en och samma dag, utan att falla ihop av trötthet. Så jag vill ha hjälp med hur man förenklar städning etc., lite har jag kommit på själv. T.ex. tvättbollar istället för tvättmedel, spara lite energi. Diskmaskin gör mkt, bra matlagningsredskap t.ex. en stavmixer även fast man kan göra bönbiffar med en gaffel sparar man energi med en mixer. Att träna på förmiddagen är en annan sak om jag kan, för träningen ger energi mer än vad den tar men ibland orkar jag inte träna på kvällen om nått annat har tagit för mkt energi.


Ibland vill man bara inte ha aspergers...


Kommentarer
Postat av: Hillevi

Det är verkligen en daglig kamp att hålla det städat.. för jag tycker oxå att det är skitjobbigt. Allt som måste göras för att hemmet ska gå runt. Jag prioriterar städningen och ibland känns det som att det ända jag gör är att städa typ! Men ett tips är att aldrig vänta tills det blir alldeles för stökigt... för då är det jättesvårt att orka ta tag i städningen. Men om man städar litegrann varje dag så håller man det lättare städat och det blir en vana och det blir inte lika jobbigt. Det hjälper då för mig! Och så kan du ju göra som jag och göra ett städmål på funbeat.. det kanske skulle hjälpa?!

2009-07-17 @ 00:03:42
URL: http://hiwi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0