Surdegsbröd, ärtsoppa och vegansk näringslära

Igår hände mycket, jag bakade mitt första lyckade surdegsbröd (det blev jättegott), jag lagade ärtsoppa för första gången (utan fläsk såklart) någonsin och det var första gången jag åt det sen jag blev vegetarian, jag hälsade på farmor för hennes födelsedag och fick hem boken "vegansk näringslära på vetenskaplig grund".

Surdegs brödet blev riktigt gott och fluffigt! jag har bara köpt surdegsbröd tidigare och visste inte att det kunde vara så fluffigt, jag menar jag har bakat jästdegar som jäst mindre :)



Jag fick även hem boken "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" som var riktigt bra men många källanvisningar en hel del har jag lärt mig tex att men som vegan antagligen har lägre behov av kalcium än blandkostare men det var en hel del som jag redan kunde, eller iallafall i stora drag och jag får lära mig detaljerna bättre genom boken.

Tyvär är boken ganska kort så jag har nog snart läst ut den :(


ska ut och rehabjogga snart så det här får vara nog för nu

ha en bra dag :)

Kommentarer
Postat av: Mum

Vad var det som gjorde att du lyckades med surdegsbrödet denna gång? Har det lyckats fler gånger?

2010-06-03 @ 07:27:52
Postat av: rapchic

jag lät det jäsa läänge (10 timmar mer än i receptet) och lade till extra surdeg, men jag har inte testat igen (krävs ju att man ska komma ihåg att ta ut surdegen i förväg, inte det jag är bäst på)

2010-06-04 @ 08:39:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0