okara och vitkålslåda

Jag gör ju egen tofu och då får man över en massa okara.
okara är då det som blir över då man gör tofu och det är helt ätbart
men det finns knappt några recept på okara på internet...

... kanske är det inte så många som gör egen tofu. men jag tänkte dela med mig med ett recept.
det är ingen festmat men helt ok vardagsmat, särskilt om det är lite skralt i kassan.


okara och vitkålslåda
ca 3 port, veganskt (beroende på matfett såklart)

ca 300 gr okara
ca 6 vitkålsblad
vatten
salt
ca 2 tsk grönsaksbuljongpulver
ca 0,5 msk soja
basilika
paprikapulver
rapsolja (el annat matfett)

sätt ugnen på ca 175 grader
ta loss vitkålsbladen och platta till dom med en kavel. skär ev bort den grövsta biten av stjälken.
förväll bladen i saltat vatten och låt rinna av.
fräs okaran i matfettet, tillsätt ca 1 dl vatten, buljongen, sojan, basilikan och paprikapulvret.
smörj en ungsform på ca 15 cm i diameter och lägg i hälften av okaran.
täck med hälften av vitkålsbladen och hä på resten av okaran och sedan de sista vitkålsbladen (kanske de finaste, om ni bryr er om det) men får kanske pussla lite med vitkålsbladen så att det blir ett jämt lager.
häll på ca ½ dl vatten och in i ugn i ca 15 min, ifall kålbladen börjar bli brända kan man lägga på lite ungsfolie.

servera med klyftpotatis, kokta morötter och gröna ärter.

Kommentarer
Postat av: Jon

Underbart, detta ska provas!

2010-04-15 @ 21:13:54
URL: http://thym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0