naken tofu

den första gången jag lyckats med tofu.

när jag var i kaskeloukt tidigare i veckan var det 'den nakne kocken' på TV då han gjorde ett recept med potatis, svamp och fisk som verkade riktigt gott.

jag testade att till påskmiddagen (vi åt den idag) gåra en veggo variant på den då det inte var lönt att göra en massa smårätter när det bara var jag och fästmannen hemma.

naken tofu
per portion (vegansk)

på kvällen

marinad:
vatten
1 skvätt, soja (kinesisk)
1-2 tsk olivolja
basilika
ingefära

tofu ca 150 gr

2-3 nävar torkad svamp (eller ca 2-3 dl färsk dagen efter)
vatten

blanda marinaden, skär tofun i ca 1 cm tjocka skivor och lägg den i marinaden. blanda i så mkt vatten att det täcker tofun.

lägg svampen i vatten och lägg en tyngd på (tex ett burklock) så att dom inte är ovanför ytan.

före middan.

ca 2 potatisar/port
olivolja
havssalt
peppar

olivolja
salt
peppar
basilika

sätt ugnen på ca 175 grader
bräsera svampen i bötläggningsvattnet. medan vattnet kokar bort så skalar och skivar man potatisen i ca 1 cm tjocka skivor. oljar en ungsform som är stor nog så att man har potatisen i ett lager bara. lägg i potatisen, salta och peppra. häll ev mer olja på (liite) och rör om och in i ugnen.

stanna bräseringen av svampen när det är lite vätska kvar (ca ½ dl).
hä lite olivolja i en stekpanna och fräs svampen med kryddorna men inte den lilla vätskan som är kvar.

klappa tofun torr och blanda salladen/grönsakerna.

när potatisen börjat få färg och i princip är färdig lägger du på svampen på potatisen och sedan tofun och häller över "svampvätskan" och kör in den i ugnen en stund så att tofun får lite färg.

servera med valfri sallad/grönsak


jag använde trattkantareller och riddarmousseron, men den mesta svampen passar nog förutom möjlogen sopp och champinjoner.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0