Rödbetsbiffar

Rödbets biffar (möjligen det mer korrekta namnen är snitslar) är både billigt och gott och lätt att göra.

 

Rödbetsbiffar 1 port, ovovegetariskt.

 

Ingredienser:

1 rödbeta (per port)

1 ägg

Ströbröd (kontrollera innehåll)

Cayennepeppar

Salladskrydda

Olja/mjölkfritt margarin att steka i

 

Tillbehör:

Kokt potatis

Ev. surkål

 

Koka rödbetan i ca 20 min och skala sedan (inte före kokningen) det är enklare att skala rödbetan om den fortfarande är lite varm. Skiva rödbetan i ca 1 cm tjocka skivor.

 

Rör ut ägget i en skål och lägg ströbröd och kryddor på en assiett. Värm stekpannan med matolja. Doppa rödbetsskivorna i ägget och sen ströbröd. Lägg i stekpannan och stek på medelvärme tills dom får färg. Ett tips är att steka resten av ägget så man får lite protein i måltiden.

 

 

Surkål, jag hade tänk testa för ett tag sen men har inte hittat nån utan mjölkprodukter i, förrän i går. Jag hade inte smakat det tidigare men jag tyckte det var gott även fast fästmannen inte tyckte det. Och en matsked av surkål ska visst innehålla lika många goda bakterier som 3 dl proviva.

(fast jag är inte säker om denna gör det eftersom den är pastöriserad)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0