Det stora svampäventyret

I måndags klockan 7 skulle mamma hämta mig, dock sin vana trogen kom hon ca 8. Då började vår resa från Lycksele till tärna.

 

Vårt första stopp kom i Storuman då vi bunkrade upp med veg-mat då vi inte visste hur det var med sådana saker i tärna. Vi bunkrade också upp med godis för att klara resan ;)

 

Sedan kom vi då fram till tärna ca 12 00, där vi cirkulerade ett tag för att försöka hitta en restaurang. Då jag hade bestämt att ge tärna en ”veggochans”.

 

Vi bestämde oss för tärna Wärdshus (med W) och gick in för att se vad dom hade. Enligt menyn såg det ut som om jag skulle få beställa en vegetariana utan ost MEN eftersom jag vet att restauranger ibland har veggomat som inte står på menyn så frågade jag.

 

Överraskande nog hade dom visst veggosnitzlar som hade blivit felbeställda. Efter att jag hade frågat två gånger om dom innehöll mjölk (svaret var nej) så beställde jag en veggosnitzel då en vegetariana utan ost kan vara lite torr ibland.

 

Jag och minmor satte oss ner vid ett bord med en massa indiantavlor på väggen. Efter endel väntan fick vi vår mat. Då jag alltid är misstänksam då jag äter ute för att jag är rädd att dom ska missförstå/klanta till det så luktade jag på maten. Den luktade OST?!

”åh nej dom har säkert hätt smältost eller något på” sa jag till mamma då det faktiskt såg ut som smältost på snitseln.

 

Jag tog då mod till mig och frågade om dom hade hätt smältost eller dylikt på då det luktade ost. ”nej det är bara bearnaise” sa dom. Så jag gick tillbaka med min talltik och började äta (pommes fritsen).

 

Inte långt efter kom servitrisen med förpackningen till snitseln och sa att det var mjölk i. (på andra plats på ingrediens listan såg jag.) ” men han (han som tog emot beställningen) läste ju på förpackningen och sa att det inte var nån mjölk i” sa mamma. ”ja men han är ju halvt blind” sa servitrisen. ”men hon beställde mjölkfritt då ska hon få mjölkfritt” sa mamma. Servitrisen tog bort tallriken och efter ett tag kom han som hade tagit emot beställningen ut och frågade vad jag ville ha.

”äter du fisk?” frågade han, ”nej jag är vegetarian” svarade jag, ”jag tar väl en vegetariana utan ost”. ”nää det blir ju torrt, du kan ta nåt från salladsbaren” sa han (så en torr pizza går inte men några salladsblad går an?). så vi förklarade att mycket i salladsbaren antingen innehåller räkor, vilket jag inte äter, eller mjölk/morätter vilket jag inte tål. Tillslut fick jag en omelett i alla fall.

 

Efter det for vi till coop och överraskades av vilket stort vegetariskt utbud dom hade på en så liten ort. Där handlade vi vad vi behövde det närmaste dygnet.

 

Efter att ha rullat vidare till farmors sommarstuga som vi skulle bo i det närmaste dygnet så installerade vi oss snabbt.

 

Utrustad med korg och svampkniv vandrade vi ut i skogen bakom stugan där ingen (som vi känner i alla fall) har plockat svamp.

 

Eftersom det var första gången jag plockat svamp så visste jag inte riktigt vad jag skulle leta efter. Jag visste hur kantareller ser ut och att alla soppar häromkring är ätliga och att det finns nått som heter taggsvamp. Jag såg ganska snart nått som hade en taggig undersida, vilket visade sig vara blek taggsvamp.

 

Förutom blek taggsvamp hittade vi sopp (björksopp och karl johan) och några kantareller på vägen hem ca 100 m från stugan. När vi kom hem blev det svampsoppa och hela den kvällen rensade vi svamp förutom en paus med fia och jordnötsringar.

 

Nästa dag (tisdag) drog vi ut med bil för att se om det fanns några fler ställen med svamp. Först försökte vi med en södersluttning med björkskog där vi inte hittade en enda svamp.

 

Sedan drog vi vidare till en norrsluttning som hade lite gran också där hittade vi massor med kantareller och blek taggsvamp (vi dissade soppen då vi fått nog med sopp föregående dag.) Till lunch där ute i skogen blev det sojakorv med bröd och efter lite mer svampplockande (och husgrundshittande) så bestämde vi oss för att försöka hitta ett nytt ställe.

Nu när vi visste att man ska leta efter granar hittade vi snart ett ställe men där var det för mycket granar så det fanns knappt några kantareller (fast ganska gott om blek taggsvamp så efter ett tag gav vi upp och började fara hem.)

 

På vägen hem såg vi några konstiga granar som vi bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig att det antagligen var nån uthemsk sort som planterats där men oj va mycket taggsvamp, det såg ut som om nån strött ut stora popcorn överallt. Så snart hade jag nästan hela korgen full med taggisar.

 

När vi kom tillbaka till stugan så hann vi i princip bara äta och städa för att sen rulla hemåt kl 19.

 

Det var allt för den gången ;)
min svampskörd tisdag



utsikt från nästan stugan


Kommentarer
Postat av: Hillevi

Fusk, jag vill oxå till Tärna. Roligt med bilder förresten :) Vi ses till helgen! kram

2009-09-21 @ 10:37:51
URL: http://hiwi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0